Naar huis? - Reisverslag uit Fresno, Verenigde Staten van Nikki en Hilko - WaarBenJij.nu Naar huis? - Reisverslag uit Fresno, Verenigde Staten van Nikki en Hilko - WaarBenJij.nu

Naar huis?

Door: Hilko

Blijf op de hoogte en volg Nikki en Hilko

21 April 2010 | Verenigde Staten, Fresno

He hallo,

Gisteren kreeg ik een mailtje van ene nikkihilko. Ik werd gewaarschuwd dat Nikki en ik over twee weken thuis komen. Dat is inderdaad de bedoeling. Het mailtje kwam niet als een verrassing en ook niet echt als een teleurstelling. We hebben de periode van vijf maanden reizen prima gekozen. Lang genoeg om (bijna) compleet los te komen van vanalles dat Nederland iedere dag bezighoudt. Lang genoeg om heel veel te zien en te beleven. En vijf maanden is niet te lang om in een langdurige toestand van complete verzadiging terecht te komen. Maar toch, je leest het goed. Langzaam beginnen we een beetje zin te krijgen om naar huis te gaan.

Het verzamelen van nieuwe indrukken is een boeiende bezigheid, het gevoel van grenzeloze vrijheid heerlijk, en het leven van moment naar moment verslavend. Maar er komt niets uit onze handen, we maken niets, we werken nergens naar toe. Misschien is het toch de beruchte calvinistische inslag die maakt dat we er naar verlangen om weer structureels met iets bezig te zijn. Vermoedelijk verdwijnt dat gevoel als we eenmaal terugzijn in Amsterdam weer als sneeuw voor de lentezon. Dus laat ik erover ophouden. Nikki en ik stappen over twee weken in het vliegtuig en dan hebben we zeker zin om naar huis te komen omdat we heel graag iedereen in Nederland weer willen zien!

Mijn verlangen naar Nederland wordt ook deels gevoed door de plek waar we nu terecht gekomen zijn: Fresno, een stad ter grootte van Utrecht in het midden van California. Een functionele plek, maar geen plek waar je echt vrolijk van wordt. Er zijn voornamelijk heel veel fast-food restaurants, autodealers en goedkope motels. Grote delen van de stad hebben een twijfelachtige aanblik, en als we de inwoners die we spreken mogen geloven is criminaliteit in deze stad inderdaad een probleem. Waarom blijven we dan hier?

Het zit zo. We zijn in Fresno gestopt op weg naar het laatste Nationale Park dat we willen bezoeken, het veelgeprezen Yosemite National Park. Helaas is er een front met slecht weer California binnen gekomen en regent het al drie dagen. Omdat Yosemite een bergachtig gebied is sneeuwt het daar. En omdat wij geen sneeuwkettingen bij ons hebben mogen (en willen) we er nog niet in. Niet getreurd: vrijdag wordt het weer beter en reizen we alsnog af naar Yosemite. Ondertussen komen we in Fresno een beetje tot rust en overdenken we al onze belevenissen (en komen we ook tot gedachten zoals hierboven opgetekend). En ondanks dat het blijft regenen en het in Fresno allesbehalve gezellig is tovert dat bij ons regelmatig een glimlach op het gezicht.

Want we hebben onderweg wat moois gezien, ook de afgelopen weken weer. Moeder natuur heeft hier in de buurt wat knappe wondertjes verricht, ik vind het iedere keer weer verbazing- en indrukwekkend. We hebben respectievelijk de gigantische Grand Canyon, de opmerkelijke rotsformaties in Monument Valley, de grillige rode rotsvormen van Bryce Canyon, de bijna paradijselijke Zion Canyon, en de reusachtige bossen van Sequoia en Kings Canyon bezocht. Nikki (Bryce) en ik (Zion) hebben allebei onze favoriet, maar eigenlijk is alles dubbel en dwars de moeite waard. Als je op http://picasaweb.google.com/hilkovanrooijen/verenigdestaten een kijkje neemt kun je je er misschien meer iets bij voorstellen.

De Amerikanen gaan (net als de Nieuw Zeelanders overigens) goed met de natuurlijke geschenken om. Alles wordt goed beschermd, maar is toch toegankelijk. En de Visitor Centers geven je de mogelijkheid wat meer van al het natuurgeweld te begrijpen. En dat begrip brengt me maar tot 1 conclusie: als mens en natuur een wedstrijd aangaan is er aan het eind maar 1 de winnaar. De recente vulkaanuitbarsting op IJsland bewijst wie dat is. Dat is voor mij misschien wel de belangrijkste take-home message: de wereld zal altijd groter, complexer en diverser zijn dan ik me kan voorstellen. Soms is dat heel vervelend, maar vaak is interessant en het houdt ons tenminste een beetje bezig.

Vergeef het me, ik zal niemand langer lastigvallen met mijn gedachtenspinsels. Nikki en ik maken er nog twee bijzondere laatste weken van, en zullen genieten van dat wat nog op ons programma staat.

Tot snel!

Hilko

• 22 April 2010 - 06:26

Berber:

Hey nikki en hilko,
    Wauw fantastisch zeg jullie foto's.. Wat een natuur. Ik vind je gedachtenspinsels heel zinnig hoor hilko!
    Geniet van jullie laatste twee weken!

XX

PS wat een gave auto zeg!

• 22 April 2010 - 06:54

Lisette:

Ook dit ziet er weer zo bijzonder uit! Maar 14 mensen per jaar die in het ravijn struikelen??.. wordt het dan niet eens tijd voor een klein hekje?? ;)
    Geniet er nog even van en tot in Amsterdam! (toch ook wel een fijn plekje in die grote wereld..)
    Liefs!

• 22 April 2010 - 06:55

Josje:

Lieverds, geniet even goed van jullie laatste weken.. Wat hebben jullie er een mooi avontuur van gemaakt zeg! Als jullie thuis weer een beetje gesettelt zijn dan zie ik jullie graag met een wijntje en een fotoreportage om even goed bij te kletsen en jullie verhalen te horen ;-)
    Maar voor nu, vooral heel veel indrukken opslaan en veel 'mental pictures' maken!

Dikke knuffel!

• 22 April 2010 - 07:00

Lenneke:

Hoi Nik en Hilko,
    Mooie foto's weer! Geniet er nog even van en kom daarna maar weer lekker naar huis! Heb nu al zin in je verjaardag Nik! xx

• 22 April 2010 - 08:22

Marije:

Geniet de komende twee weken nog maar volop van de laatste weken daar en het vooruitzicht naar hier!

• 22 April 2010 - 10:08

Carola:

Prachtig die natuur! Geniet nog even van jullie laatste twee weken en een goede reis terug gewenst. Ben benieuwd hoe Nederland dan weer is na zoveel andere indrukken en zoveel vrijheid.
    groetjes carola.

• 22 April 2010 - 17:21

Nynke:

Hoi Nikki en Hilko,
    Geniet van jullie laatste weekjes! En wat een mooie foto's weer!!
    Liefs Nynke

• 26 April 2010 - 10:53

Els:

wat een leuk verslag weer!
    Stiekem geniet ik nog steeds mee,hoor.
    Nog heel even en dan zijn jullie weer in The Big City of Holland;ook leuk. Om van Houten nog maar te zwijgen:)
    Veel plezier nog op jullie laatste traject!
    Dikke knuf!

• 26 April 2010 - 19:56

Paul:

"Maar er komt niets uit onze handen, we maken niets, we werken nergens naar toe."
    Welnee toch... jullie werken aan een basis voor jullie relatie voor de rest van je leven. Je werkt aan een ervaring die je nooit meer zal vergeten... en nog veel meer dat alleen jij en Nikki straks samen kunnen delen, voelen en begrijpen. Voor iedereen is dat iets anders.
    Ik heb jullie reis van de zijlijn gevolgd en het is goed te zien dat jullie samen heel gelukkig lijken te zijn.

Geniet nog even van het laatste stukje!!

• 02 Mei 2010 - 17:32

Doreen:

Natuurlijk is het jammer dat deze prachtreis er bijna op zit maar wat zullen jullie veel prachtige herhinneringen hebben de rest van je leven... geweldig toch!
    Heel veel liefs, een goede terugreis en maak er een mooi laatste stukje van. Tot in Nederland zeg ik maar...